Dlaczego sterylizuje się psy i koty?

Zabieg sterylizacji czy kastracji wykonany w odpowiednich warunkach nie stanowi dużego zagrożenia dla zdrowia zwierzęcia. Odpowiednie przygotowanie do zabiegu gwarantuje minimalne ryzyko wystąpienia ewentualnych powikłań. U samców zabieg kastracji polega na usunięciu jąder poprzez nacięcie worka mosznowego. U samic natomiast polega na chirurgicznym usunięciu jajników wraz z macicą czego następstwem jest trwałe pozbawienie samicy zdolności do rozmnażania. Jakie są zatem powody, dla których warto sterylizować psy i koty? Na te i inne pytania odpowiemy w naszym artykule.

Jakie są zalety wynikające ze sterylizacji psów i suk?

Okazuje się, że wykonanie zabiegu sterylizacji wśród naszych czworonożnych przyjaciół niesie za sobą szereg zalet zarówno fizycznych, jak i behawioralnych. Jeśli chodzi o korzyści zdrowotne, należy oczywiście wymienić przede wszystkim profilaktykę zachorowań na nowotwory jajników i jąder oraz zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworu gruczołu mlekowego, jeśli sterylizacja wykonana jest odpowiednio wcześnie. Ponadto wpływ sterylizacji na zachowanie psów i suczek jest znaczący. Przede wszystkim psy po sterylizacji wykazują mniejszą chęć ucieczek czy zmniejszenie występowania zachowań agresywnych wśród samców. Dodatkowo u suczek zaobserwowano brak występowania ciąży urojonej i towarzyszących jej objawów.

Dlaczego warto sterylizować kocury i kotki?

Podobnie jak w przypadku psów sterylizacja wpływa na zmniejszenie agresji wśród kocurów. Ma to zasadnicze znaczenie zwłaszcza w przypadku kotów wychodzących na zewnątrz, gdzie łatwo o zarażenie śmiertelnymi chorobami FeLV i FIV na skutek pogryzień podczas walki. Sterylizowane koty wykazują także znacznie mniejszą chęć wędrowania i oddalania się od domu. W przypadku kotek do najważniejszych zalet sterylizacji zaliczamy mniejsze ryzyko zakażeń macicy i rozwoju nowotworów gruczołu mlekowego. Ponadto sterylizacja pozwala na wyeliminowanie znaczenia przedmiotów i miejsc moczem oraz uciążliwego pomiaukiwania charakterystycznego dla kotek podczas rui.

Jak przygotować zwierzę do zabiegu?

Decydując się na skorzystanie z usług weterynaryjnych, pod kątem wykonania zabiegu sterylizacji należy odpowiednio przygotować pupila. Przed zabiegiem zarówno u kotów, jak i psów na 12 do 18 godzin przed zaleca się głodówkę. Weterynarz przeprowadzi zabieg pod znieczuleniem ogólnym, a zatem trzeba zapewnić odpowiednią opiekę zwierzęciu także po samym zabiegu - najczęściej pupil może dojść do siebie po narkozie pod okiem lekarza weterynarii w gabinecie.