Najczęstsze problemy dermatologiczne u psów i kotów

Zwierzęta domowe mogą cierpieć na wiele schorzeń dermatologicznych, które nie tylko będą wpływały na ich estetyczny wygląd, ale mogą być dla nich bolesne, a z całą pewnością nieprzyjemne. Jakie są najczęstsze choroby skóry u psów i kotów?

Schorzenia dermatologiczne u kotów

Przyczyny schorzeń dermatologicznych mogą mieć różne podłoże. Powodować je może zarówno atak pasożytów, jak i choroby wewnętrzne. Ich objawem może być nadmierne wylizywanie zmienionych chorobowo miejsce, ale także nadmierne drapanie się zwierzęcia, wywołane świądem. W konsekwencji tego zachowania na skórze kota dostrzec można różnego rodzaju strupki, zadrapania, a nawet miejscowe wyłysienia. Kluczowe w opiekowaniu się nad zwierzęciem jest okresowa kontrola stanu sierści pupila, np. przy okazji corocznych szczepień przeciwko wściekliźnie. Gdy podejrzewamy, że zwierzak może mieć chorobę na tle dermatologicznym, konieczna może być antybiotykoterapia, czy też zmiana diety kociaka. Najczęściej spotykane choroby skóry u kotów to grzybice, zakażenia bakteryjne, alergie pokarmowe i kontaktowe, a także zaburzenia łojotokowe i rogowacenia jak: trądzik kotów, łojotokowe zapalenie skóry.

Choroby skórne u psów

W przypadku psów choroby dermatologiczne zdarzają się bardzo często, ich podłoże jest różne. Podobnie jak u kotów może wiązać się z zaburzeniami hormonalnymi, alergiami, infekcją czy też działaniem substancji drażniących, ale też zaniedbaniami w pielęgnacji. Skuteczną metodą leczenia dolegliwości związanych ze zmianami skórnymi jest dokładna obserwacja zwierzaka, czyli można by rzec, że profilaktyka. Nie unikanie badań kontrolnych, np. związanych ze szczepieniem pupila to dobry zwyczaj, który powinien wejść w krew każdemu właścicielowi czworonoga. Objawem chorób skóry u pasiaka może być zmiana zachowania pupila, nadmierna ruchliwość, drapanie, skowyty, ocieranie o różnego rodzaju przedmioty. Najczęściej psy chorują na atak pasożytów, świerzb, nużycę, łupież wędrujący.